Tuesday, May 17, 2016

Rosacea


Jeg tror, at jeg har haft problemer med min hud hele mit voksen liv. Kan huske at jeg som 25 årige, blev hjemme fra studiet og græd i 2 dage. Jeg lignede en der havde fået bank eller mæslinger. Jeg gik til min læge i Århus og blev sendt videre til en hudlæge. Her fik jeg bare anbefalet et produkt(som de selvfølgelig solgte), og der var ingen diagnose. Det hjalp ikke og jeg gik til en ny hudlæge. Det samme skete der. Fint at de sælger produkter i deres klinik, men det er vel ikke alle, som kan bruge det produkt. Jeg mener, folk fejler jo ikke det samme. Nå men da jeg så flyttede til Kbh, tog jeg til lægen igen. Lægen gav mig så noget creme, som skulle hjælpe.... hvilket det ikke gjorde. Det var først da vi flyttede til Frederiksberg, og jeg fik en ny læge, at der skete noget. Hun henviste mig til en dygtig hudlæge. Jeg nåede nærmest ikke ind af døren, før hudlægen sagde, at jeg havde slem rosacea. Jeg havde aldrig hørt om det før, og anede ikke hvad det var (det er en kronisk hudinflammation og det kan ikke kureres, men det kan holdes i ro). Jeg har fået stærk medicin i 4 uger og har efterfølgende fået laser stråler. Det har hjulpet en smule, men jeg tror aldrig det bliver godt. Jeg kommer nok aldrig til, at gå med rouge på kinderne. Eller bruge en ganske almindelig foundation. Anyway jeg har efterhånden været igennem en del produkter. For lige at gøre det endnu svære er der gluten i en stor del cremer, shampoo og make up. Så jeg skal altså både finde noget som er glutenfri, uden olie og godt til rosacea. Jeg har i det sidste halve år brugt bioderma (ved ikke om det er 100% glutenfri), og er blevet ret glad for det. De har en linje til rosacea og har en faktor 50 med en lille smule farve i, som dækker min røde pletter. Jeg skal helst bruge faktor 100, men det kan jeg kun få i USA. Så jeg bruger faktor 50 til daglig, og hvis jeg så er meget ude faktor 100.
Finacea er på recept, og gør underværker for min rødme og pletter. Den brænder helt vildt, når den kommer på.....men smerten er det værd. Så hvis man lider af rosacea vil jeg absolut anbefale disse produkter

English: I have rosacea and i've had it for more than 10 years. I've tried so many products and have finally found something that works. It is not completely gone - you can still see the redness in my face.....but at least it is getting better.

No comments:

Post a Comment